Nieuwe wetgeving batterij inzameling aanstaande
donderdag 16 december 2021
De elektrificering van onze maatschappij gaat onder invloed van het klimaat en de circulaire economie steeds sneller. Batterijen en accu’s hebben daarin een grote rol. Ze zitten niet alleen meer in onze wekker, telefoon en boormachine, maar ook in onze fietsen, scooters en auto’s. De toepassingen gaan sneller en worden groter. Elektrische bussen komen we steeds vaker tegen, maar de eerste elektrische vrachtwagens, shovels en kranen zijn ook al verkocht.
Al de nieuwe toepassingen leggen een grote druk op het gebruik van schaarser wordende primaire grondstoffen. Daarom is het belangrijk om tijd en energie te steken in de zorgvuldige inzameling en recycling van afgedankte batterijen en accu’s. Daarmee besparen we niet alleen grondstoffen, maar beperken we ook de risico’s die ontstaan als batterijen in het gewone afval terecht komen.
Producentenverantwoordelijkheid
Producenten en importeurs van batterijen hebben een belangrijk rol in de inzameling en recycling. Ze zijn verplicht om een inname- en verwerkingsstructuur op te zetten, en hierover jaarlijks te rapporteren aan de overheid. We noemen dit ook wel de Uitgebreide Producenten Verantwoordelijkheid. Een producent kan hier individueel invulling aan geven, maar hij kan ook aansluiting zoeken bij een organisatie die dat voor hem doet. Bijvoorbeeld de ARN voor startaccu’s en Stibat voor draagbare batterijen. Deze organisaties verzorgen collectief de inzameling en recycling en regelen de administratieve afhandeling daarvan.
Nieuwe Europese regelgeving
De huidige regelgeving komt uit de periode 2006-2008. Een periode waarin nog niemand kon bedenken wat een enorme ontwikkeling (draagbare) batterijen zouden gaan doormaken. De huidige regelgeving is dan ook verouderd en wordt in 2022/2023 vervangen door nieuwe Europese wetgeving. Hoe deze wetgeving er uit komt te zien is nog niet definitief, maar het is duidelijk dat producenten een veel grotere verantwoordelijkheid krijgen voor de accu’s en batterijen die ze op de markt zetten. Producenten moeten meer gaan inzamelen, moeten meer gaan recyclen en de batterijen die ze verkopen moeten verplicht voor een vast, (na verloop van tijd) oplopend percentage bestaan uit gerecycled materiaal. Nu lijkt 2023 nog ver weg, maar het is verstandig dat producenten nu al in actie komen. Het toepassen van gerecycled materiaal in nieuwe producten en het opzetten en uitbreiden van systemen voor inzameling en recycling kost vaak meer tijd dan gedacht.
De rol van de ILT
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) houdt toezicht op de regelgeving voor Uitgebreide Producenten Verantwoordelijkheid. Nu is dat vooral informerend. De inspectie treedt in contact met producenten en importeurs om ze tijdig en praktisch te informeren over wat er de komende jaren van hen verwacht wordt. De ILT verwacht dat producenten en importeurs vervolgens met de nieuwe wetgeving aan de slag gaan en gaat daar ook op toezien.
Op de website van ILT kunt u deze informatie nog eens rustig nalezen.
- Recycling
Legal

Van LAP3 naar CMP
8 april 2025 Dit jaar moet het Circulair Materialenplan (CMP) het Landelijk Afvalbeheerplan (LAP3) gaan vervangen. Het ontwerp CMP lag tot medio februari 2025 ter inzage. Iedereen kon tot dat moment op het CMP reageren. Wat houdt het CMP precies is? Kan het de torenhoge ambitie waarmaken om Nederland in 2050 cir... lees meer
Beleid

Van regels naar realiteit in de afvalbranche Strengere VRP en ZZS-aanpak
3 juni 2025 Sinds 2024 gelden er nieuwe, strengere regels voor het omgaan met Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS). Ook bedrijven in de afvalbranche moeten hier iets mee, dit in de vorm van een Vermijdings- en Reductieprogramma (VRP). Branchevereniging Breken en Sorteren (BRBS Recycling) en adviesbureau Embridge hel... lees meer