We use cookies from third party services for marketing activities and to offer you a better experience. Read about how we use cookies and how you can control them by clicking "Privacy Preferences".

Privacy Preferences

When you visit any website, it may store or retrieve information through your browser, usually in the form of cookies. Since we respect your right to privacy, you can choose not to permit data collection from certain types of services. However, not allowing these services may impact your experience.

  • Privacy Policy
    When you visit any of our websites, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. This information might be about you, your preferences or your device and is mostly used to make the site work as you expect it to. The information does not usually directly identify you, but it can give you a more personalized web experience. Because we respect your right to privacy, you can choose not to allow some types of cookies. Click on the different category headings to find out more and manage your preferences. Please note, blocking some types of cookies may impact your experience of the site and the services we are able to offer.
    REQUIRED
  • Content Delivery Network
    These cookies enable the website to provide enhanced functionality and personalization. They may be set by us or by third party providers whose services we have added to our pages. If you do not allow these cookies then some or all of these services may not function properly.
    REQUIRED
  • Functional (Your preferences for this site)
    Functionality cookies allow websites to remember the user's site preferences and choices they make on the site including username, region, and language. This allows the website to provide personalized features like local news stories and weather if you share your location. They are anonymous and don't track browsing activity across other websites. Functionality cookies can include first party, third party, persistent or session cookies.
  • Statistics (Info on how we can get better)
    These cookies allow us to count visits and traffic sources so we can measure and improve the performance of our site. They help us to know which pages are the most and least popular and see how visitors move around the site, which helps us optimize your experience. All information these cookies collect is aggregated and therefore anonymous. If you do not allow these cookies we will not be able to use your data in this way.
  • Marketing (Advertisement Delivery Network)
    These cookies may be set through our site by our advertising partners. They may be used by those companies to build a profile of your interests and show you relevant adverts on other sites. They do not store directly personal information but are based on uniquely identifying your browser and internet device. If you do not allow these cookies, you will experience less targeted advertising.

Privacy policy

Verscherpte informatieplicht zeer zorgwekkende stoffen

dinsdag 17 juni 2025

Na wat vertraging lijkt de eerder aangekondigde wijziging van het Besluit melden bedrijfsafvalstoffen en gevaarlijke afvalstoffen (Besluit melden) er toch te komen. Per 1 juli 2025 zou de al in 2024 geïntroduceerde wijziging in werking moeten treden. De reden voor deze vertraging is de geuite kritiek op de eerste versie.

Delen

Vermelden ZZS

Het nieuwe ‘Besluit melden’ verplicht bedrijven om bij het afgeven van een afvalstof de namen te vermelden van de mogelijk daarin aanwezige zeer zorgwekkende stoffen (ZZS). Bij ZZS moet gedacht worden aan stoffen die ernstige en vaak onomkeerbare effecten kunnen hebben op de menselijke gezondheid en het milieu. ZZS beschikken vaak over de volgende stofeigenschappen:

  • giftig bij lage concentraties;
  • niet of zeer moeilijk afbreekbaar;
  • kankerverwekkend, en/of
  • erfelijke schade veroorzakend.

Meer kennis

Het doel van de wijziging van het ‘Besluit melden’ is om meer zicht te krijgen op ZZS in afvalstoffen. De wijziging moet een verdere invulling geven aan de reeds bestaande informatieplicht voor bedrijven die afval afgeven. Deze verplichting bestaat al op grond van de Wet milieubeheer. Volgens de wetgever is in de huidige wet- en regelgeving geen duidelijke verplichting opgenomen om afvalstoffen te onderzoeken op aanwezigheid van schadelijke stoffen of om kennis over die aanwezigheid door te geven aan de afvalverwerker. In verschillende bedrijfsprocessen bestaat vooralsnog te weinig kennis over de mogelijk aanwezige schadelijke stoffen. Met de beoogde wijziging moeten de aard en omvang van ZZS in kaart worden gebracht, zodat onderzocht kan worden of ZZS tijdens transport, opslag en verwerking emissies naar het milieu plaats kunnen vinden. Het uiteindelijke doel is om maatregelen te kunnen nemen ter voorkoming verspreiding van ZZS in het milieu.

Degene die zich van een afvalstof ontdoet is al verplicht bepaalde verstrekken van informatie over afvalstoffen te verstrekken. Met de wijziging van het ‘Besluit melden’ komt daar het benomen van de aanwezige ZZS bij. Het gaat hierbij in elk geval om:

a. ZZS genoemd in de milieuvergunning;
b. ZZS genoemd in vermijdings- en reductieprogramma’s voor emissies van ZZS;
c. ZZS genoemd in de omschrijving van een eerdere ontdoener of ontvanger.

Dit neemt niet weg dat zich ook andere gevallen kunnen voordoen waarbij het in de rede ligt om in de omschrijving informatie over ZZS op te nemen. De opsomming moet dan ook als niet-limitatief worden beschouwd. De verplichting die volgt uit de onderdelen a en b rust op degene die de omschrijving verstrekt. Om die reden regelt onderdeel c dat actoren die afvalstoffen ontvangen en vervolgens, al dan niet na bewerking, doorzetten naar een volgende afvalverwerker, aan die volgende verwerker ook de benaming doorgeeft van de ZZS die vermeld staan in de omschrijving die hem verstrekt is.

Kritiek op de wijziging

Zoals aangegeven is het doel van het gewijzigde ‘Besluit melden’ om meer zicht te krijgen op ZZS in afvalstoffen. Het gaat vooral om de ZZS die bij de verwerker bekend zijn. De wijziging leidt echter tot de verplichting om informatie over alle ZZS die mogelijk in de afvalstroom aanwezig zijn, door te geven aan de ontvanger. Het gevaar is dat de verplichting gaat leiden tot een overbodige en tijdrovende stapeling van administratieve acties, die geen relatie meer hebben met de werkelijkheid. Als niet te verantwoorden is dat er daadwerkelijk milieuwinst wordt geboekt, is de informatieverplichting een niet te rechtvaardigen last.

Leidraad

Om tegemoet te komen aan de kritiek van de afvalsector, wil de staatssecretaris in overleg met de afvalsector en de omgevingsdiensten om een leidraad op te stellen, waarin een prioritering wordt gemaakt. Deze leidraad zal ook ingaan op de vraag welke aanvullende informatie van ontdoeners als een afdoende onderbouwing geldt dat een ZZS niet in de betreffende afvalstof aanwezig is en welke stappen gezet kunnen worden bij onvoldoende medewerking van een ontdoener. Mij is overigens nog geen versie van deze Leidraad bekend.

Wilbert van Eijk

 

  • Legal
  • Focus
  • Juridisch
Gerelateerde artikelen
BRBS Recycling
De evenredigheid van een (handhavings)besluit

“Pure willekeur!”, brieste een omwonende die na een lange procedure de vergunning van een nabijgelegen puinbreker in stand zag blijven. “De rechter heeft mijn belang gelukkig goed meegewogen!”, glimla...

BEwerken ONLINE
Financiële zekerheid: geest uit het verleden

De overheid wil de inwerkingtreding van de Omgevingswet aangrijpen voor een uitbreiding van het instrument financiële zekerheid. Het is de bedoeling dat het bevoegd gezag afvalverwerkende bedrijven ka...

BEwerken ONLINE
Financiële zekerheid nog geen gelopen race

Tot 2009 konden afvalbedrijven worden verplicht reserves aan te houden voor het geval ze milieuschade zouden veroorzaken. Die mogelijkheid werd echter afgeschaft, maar lijkt met de invoering van de Om...

BEwerken ONLINE
Nieuwe versie AERIUS Calculator geeft hogere berekende stikstofdepositie aan

Vanaf 15 oktober 2020 moet de release van een nieuwe versie van AERIUS Calculator worden gebruikt om stikstofdepositieberekeningen uit te voeren, waarmee onder meer het effect van een industriële acti...

BEwerken ONLINE
Inventariseren Zeer Zorgwekkende Stoffen in afvalstoffen: wie is aan zet?

Veel bedrijven in de sloop- en recyclingsector worden de laatste tijd geconfronteerd met verzoeken van het bevoegd gezag om inzichtelijk te maken of, en zo ja, welke Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS) in...

BEwerken ONLINE
Een handhavingswaarschuwing en nu?

Nederland telt op dit moment 161 Natura 2000-gebieden. Ter voorkoming dat de natuur in ons land nog verder achteruitgaat, zijn er eind 2018 zo’n 400 extra maatregelen aangekondigd. Daartoe behoren ook...

BEwerken ONLINE
Van Iersel Luchtman Advocaten

Met circa 40 advocaten behoren wij tot de grotere advocatenkantoren in Zuid-Nederland. We opereren vanuit ’s-Hertogenbosch en Breda, maar staan cliënten bij door heel Nederland. We leveren onderneming...

ZZS_WEB
Circulariteitsambities recycling worden gefrustreerd door regels

Onder invloed van circulaire maatschappelijke doelen zijn er veel ambities om de recyclingindustrie naar een hoger plan te tillen. Zowel de overheid als het bedrijfsleven streven naar het sluiten van ...

Airey-woningen Enschede
Hoogwaardige recycling in wijk Varvik-Diekman in Enschede

In de Enschedese wijk Varvik-Diekman is momenteel een bijzonder sloopproject aan de gang. In totaal worden 190 zogeheten witte’ Airey-woningen van direct na de Tweede Wereldoorlog circulair gesloopt. ...

Prezero.02
Ondernemerschap cruciaal voor de circulaire economie

“Als we praten over de circulaire economie dan praten we, gek genoeg, vooral over afvalbeleid en niet over duurzaamheidsbeleid. Maar dit afvalbeleid staat al wel en stevig ook. Om de circulaire econom...

Biobased01
Biobased woningen in Mierlo zeer gewild

Een primeur. In het Brabantse Mierlo wordt hard gewerkt aan de bouw van zestien zogeheten biobased woningen. Dit zijn houten huizen, bedoeld voor de sociale woningbouw. Bijzonder is dat ze na pakweg z...

Doolhof van vergunningen
De CEO - Circulaire Economie Oproep

BRBS Recycling steunt de oproep van Natuur & Milieu en VNO-NCW aan de Tweede Kamer om te kiezen voor een Circulaire Economie in Nederland.

Wilbert van Eijk staand_web
Van LAP3 naar CMP

Dit jaar moet het Circulair Materialenplan (CMP) het Landelijk Afvalbeheerplan (LAP3) gaan vervangen. Het ontwerp CMP lag tot medio februari 2025 ter inzage. Iedereen kon tot dat moment op het CMP rea...

Lounge van The Dutch Mountains in Eindhoven
Nieuwe Europese richtlijn energieprestatie van gebouwen EPBD IV

In 2050 moeten alle gebouwen emissievrij zijn. Gebouweigenaren en -gebruikers moeten de komende jaren belangrijke beslissingen nemen om aan de nieuwe normen van de Energy Performance of Buildings Dire...

Bouwafval
Herziene EVOA vanaf 2026

Grensoverschrijdend afvaltransport is onderworpen aan de regels van de Europese Verordening Overbrenging Afvalstoffen (EVOA). De oude EVOA uit 2006 is op 20 mei 2024 vervangen. In deze bijdrage sta ik...

Bouwstoffen
Niet-genormeerde stoffen in erkende kwaliteitsverklaring

De Omgevingswet heeft voor bouwstoffen, net als voor grond en baggerspecie, de milieuverklaring bodemkwaliteit geïntroduceerd. De milieuverklaring bodemkwaliteit (MVB) voor bouwstoffen wordt door de p...

Foto_Juridische_Bijdrage
Toezicht en handhaving onder de Omgevingswet: enkele wijzigingen

Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024 doen zich ook veranderingen voor in het toezicht op en de handhaving van regels omtrent de fysieke leefomgeving. In dit artikel staat de a...

Wilbert van Eijk gezicht_web
Einde-afval: de producent bewijst, en dan?

In een circulaire economie worden afvalstoffen opnieuw gebruikt. Een belangrijk juridisch thema betreft de vraag wanneer een afvalstof het afvalstoffenkarakter heeft verloren. In dit artikel staat de ...

BRBS Recycling
Snellere vergunningverlening onder de Omgevingswet?

Een veelgehoorde verzuchting is dat het veel te lang duurt voordat de overheid een vergunning verleent. De Omgevingswet moet vergunningverlening sneller, efficiënter en beter maken. In dit artikel sta...

BRBS Recycling
Warmdraaien voor de Omgevingswet

Op 1 januari 2024 is het dan toch zover: de Omgevingswet treedt in werking. Dat betekent dat het nu toch écht tijd wordt om u op de hoogte te stellen van de nieuwe wet- en regelgeving die gaat gelden ...

ZZS-Tauw
Verscherpte informatieplicht zeer zorgwekkende stoffen Na wat vertraging lijkt de eerder aangekondigde wijziging van het Besluit melden bedrijfsafvalstoffe...

MinderPlasticInPuin
Wijzigingsblad BRL 2506‑2: ‘minder plastic in puin’ Na ophef in 2023 over de aanwezigheid van plastic in recyclinggranulaten, zijn bedrijven in actie ge...

Gevaarlijke stoffen foto
Van regels naar realiteit in de afvalbranche Strengere VRP en ZZS-aanpak Sinds 2024 gelden er nieuwe, strengere regels voor het omgaan met Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS). O...

CMP
Branchevereniging Kringloop Nederland: ‘Circulair Materialenplan weinig ambitieus’ Begin januari bracht het ministerie van IenW het ontwerp-Circulair Materialenplan (CMP) uit. In een ...

Biobased.02
Brabantse gemeenten maken werk van biobased bouwen en telen Negentien gemeenten hebben onlangs het convenant ‘Biobased bouwen en telen in de Metropoolregio Eind...

Nieuwsbrief

* verplicht

Sponsored content

Partner content

Windturbines.01

TNO onderzoekt publieke perceptie van circulariteit windturbines

Voor het eerst is onderzocht hoe Nederlanders denken over circulariteit van windturbines en windturbinebladen. Het kwantitatieve onderzoek van TNO had als doel in kaart te brengen hoe het Nederlandse publiek denkt over het recyclen van windturbines en hun bladen. lees meer

Wilbert van Eijk staand_web

Van LAP3 naar CMP

Dit jaar moet het Circulair Materialenplan (CMP) het Landelijk Afvalbeheerplan (LAP3) gaan vervangen. Het ontwerp CMP lag tot medio februari 2025 ter inzage. Iedereen kon tot dat moment op het CMP reageren. Wat houdt het CMP precies is? Kan het de torenhoge ambitie waarmaken om Nederland in 2050 cir... lees meer